LAKO Wegtransportmiddelen B.V.

Afgeleverde Palfinger/Epsilon kranen & kippers

 

Palfinger PK 85002 afgeleverd

De op de Carrosserie Vakdagen Hardenberg gepresenteerde DAF CF85 met Palfinger PK 85002 autolaadkraan is inmiddels afgeleverd aan Jos Tolkamp Speciaal Transport in Aalten. De kraan is voorzien van een fly-jib waardoor de totale rijkweidte zo'n 30 meter is. Hierdoor is de kraan zeer geschikt voor de meest uiteenlopende hijsklussen.

Afbeelding_021

Om het voertuig multifunctioneel inzetbaar te maken, is ruim voorzien in opbergmogelijkheden voor allerlei hijsgereedschappen. De DAF is verder voorzien van een afneembare schuifschotel en een tweetal vangmuilkoppelingen zodat deze zowel opleggers als normale aanhangwagens en middenasaanhangwagens kan voortbewegen.

Al met al een zeer compleet voertuig voor alle mogelijke hijs- en transportklussen!

V.d. Wiel heeft auto met extra (ladings)zekerheid

Onlangs is aan de firma Van der Wiel in Drachten een Volvo FH met houtlaadbak en autolaadkraan afgeleverd. Het kopschot van deze laadbak is voorzien van een ladingszekeringscertifikaat volgens de DIN 12642 code XL norm. Dit houdt in dat de ladingzekering in Duitsland gewaarborgd is. Voor LAKO is dit inmiddels het tweede ladingszekeringscertifikaat na het certifikaat voor onze containeraanhangwagens.

Natuurlijk is ook hier een Epsilon houtkraan geplaatst van het type E110Z, in combinatie met een Hultdins SG520 houtgrijper. De laadbak is voorzien van speciale aluminium rongen die tegen draaien geborgd zijn. Tevens is de auto voorzien van extra bergruimte in de vorm van RVS gereedschapkisten.

 

 

LAKO oplegger met Epsilon houtkraan

Door de firma Hokra is een LAKO houtoplegger in gebruik genomen waarop in het midden van de oplegger een Epsilon houtkraan is geplaats. Deze kraan (E90L) is voorzien van een gesloten hefbare cabine en Joystick besturing. Hierdoor is het laden van hout bij alle weersomstandigheden een prettige aangelegenheid.

Om de oplegger zo licht mogelijk te houden zijn de langsliggers uitgevoerd in Domex 700 en is de oplegger voorzien van aluminium wielen. Zoals het LAKO betaamd zijn er, ondanks het gewicht, geen concessies gedaan aan de degelijkheid. Om de wendbaarheid van de oplegger te vergroten is de laatste as door middel van een stang gestuurd. Voorop de oplegger is een degelijk (uitneembaar en verplaatsbaar) kopschot geplaatst die het mogelijk maakt om flexibel met houtlengtes om te gaan. Door de uitgekiende plaatsing van de kraan, is het mogelijk 5 klampen hout van 2,55 meter te transporteren.

 

Palfinger PK 85002 afgeleverd

Ook J. Wessels & Zn. Transport in Vriezenveen mag zich sinds deze zomer eigenaar noemen van een door LAKO opgebouwde Palfinger PK 85002 (85 tonmeter) autolaadkraan. Deze kraan is opgebouwd op een speciaal MAN chassis met drie gestuurde assen en een tweetal aangedreven assen, waarvan de 2e vooras hydrostatisch aangedreven is. Door een uitgekiend hulpraam in combinatie met een lage bandenmaat heeft de trekker een belaste schotelhoogte van slechts 120 cm, ondanks de gemonteerde kraan.

Door middel van de extra gemonteerde Fly-Jib heeft de autolaadkraan een maximale vlucht van maar liefst 27 meter, waarbij nog een kleine 1400 kg gehesen kan worden. Om het voertuig optimaal voor hijswerkzaamheden te kunnen inzetten is de kraan voorzien van een 2,5 tons hijslier en kan de trekker voorzien worden van een ballastbak. Tevens is de trekker voorzien van een vangmuilkoppeling aan de achterzijde waardoor deze in combinatie met de ballastbak kan worden ingezet als bakwagen. Door LAKO is optimaal gebruikt gemaakt van de beschikbare ruimte op en aan het chassis zodat ook bij een dergelijke korte 4-assige trekker voldoende bergruimte in de vorm RVS kisten beschikbaar is.

 

 

Speciale kraanaanpassing

Voor Geverinck Bronbemaling in Eibergen is meegedacht in een stukje maatwerk gereedschap. Opgebouw voor hen is een platte laadbak met hierachter een Palfinger PK 23002 autolaadkraan. Op deze platte laadbak kan een RVS watertank gezet worden die al in het bezit was van Geverinck en passend is op de bestaande auto, maar ook op de nieuwe auto past. Hierbij waren wat chassiswijzigingen benodigd i.v.m. Ad-blue tanks e.d.

Om de waterslang benodigd bij het boren van bronnen op een zo arbo-vriendelijk mogelijke manier bij de boorplaats te krijgen is door LAKO een hydraulisch aangedreven slanghaspel geconstrueerd voor de 2,5" waterslangen. Deze beweegt mee met het in- uitschuiven van de autolaadkraan. Door de slang m.b.v. de haspel en hulpstukken vast aan de kraan te koppelen is het niet meer nodig met losse slangen in de weer te gaan.

 

A. Nab met speciale MAN op stap.

De firma A. Nab in Hengelo (Gld.) heeft een multifunctionele MAN in gebruik genomen die het eventueel leegrijden of rijden met doodgewicht tot een minimum beperkt. Dit voertuig is naast een krachtige 44 TM Palfinger autolaadkraan type PK 44002 met eindloze zwenk voorzien van een HTS containersysteem. Om dit containersysteem is een vloer met afneembare rongen en borden geplaatst die onder de vloer op te bergen zijn. Aan de achterzijde kan een laadbakverlengdeel worden geplaatst die bij gebruik van de containerinstallatie zijn plaats vindt tegen de voorzijde van de wipkar.

Hierdoor wordt het mogelijk om in 1 rit een container weg te brengen of op te halen en als heen- of terugvracht pallets of bijvoorbeeld bigbags te laden. Dit voorkomt leegritten (en CO2 uitstoot) als gevolg van het feit dat er anders een extra laadvloer of container meegenomen moet worden, wat bij een volle combinatie vrijwel onmogelijk is.

 

Speciale MAN voor Bullée Breedenbroek

Sinds enige weken heeft Bullée in Breedenbroek een zeer speciale MAN in gebruik genomen. Om de auto multifunctioneel inzetbaar te maken en ook maximaal van het toegestane maximale laadvermogen gebruikt te maken is deze auto voorzien van een afneembare Palfinger PK 15500 autolaadkraan met hoosta en radiografische afstandbediening. Door een speciaal ontwikkeld snelwisselsysteem is het mogelijk om in enkele minuten de kraan volledig af te nemen.

 

 

 

Het HTS containersysteem is met enkele handeling hydraulisch te verlengen aan de voorzijde zodat langere containers zonder problemen kunnen worden vervoerd. Hierdoor ontstaat er bij afgenomen kraan zowel meer laadlengte als meer laadvermogen. Tevens is de auto voorzien van een op afstandbedienbare luchtvergrendelde stootbalk zodat ook bij overstekende containers de verkeersveiligheid niet in het geding is. De auto is tevens ruim voorzien van bergruimte in de vorm van RVS-kisten en mogelijkheid tot meenemen van hulpstukken om de werkzaamheden zo arbo-vriendelijk mogelijk te maken.

 

Speciale opbouwm met Palfinger kraan voor Johan Hinzen

 

Nieuwe bakwagen voor Groenrecycling Twente

De auto is voorzien van een Epsilon Q150L97 met cabine. De houtgrijper is uitgerust met demontabele schaaldelen zodat ook klein groenafval gemakkelijk geladen kan worden. 

 

 

6 bakwagens voor Koop

In de afgelopen weken heeft Lako een 6-tal bakwagens afgeleverd aan Koop Bronbemaling. De bakwagens zijn voorzien van Palfinger PK18001 EH autolaadkranen.

 

Wessels tegels met nieuwe bakwagen

Wessels tegels uit Lichtenvoorde heeft een nieuwe bakwagen in gebruik genomen. De auto is voorzien van een Palfinger PK 33002 EH autolaadkraan. De laadbak is voorzien van een volledig stalen laadvloer en er zijn twist-locks aangebracht voor zeecontainervervoer.

 

 

Drietal combinaties voor HST Enschede

Afgelopen weken zijn een drietal identieke combinaties uitgeleverd aan HST. De drieassige motorwagens zijn voorzien van een Palfinger PK18001 EH autolaadkraan. De motorwagens en middenasaanhangwagens zijn ingericht voor het vervoer van glas. In de laadvloer zijn vastzetrails opgenomen om de glasbokken aan de laadvleor te kunnen verankeren.

 

 

Multifunctionele auto afgeleverd.

De op de Carrosserie Vakdagen Hardenberg 2010 gepresenteerde multifunctionele MAN is inmiddels afgeleverd aan TCU in Ulft. Zoals ook al in het nieuws van Hardenberg vermeld is deze auto voorzien van een afneembaar Transcom kettingsysteem en een schotel.

Als containerauto wordt het 30-tons Transcom containersysteem gemonteerd. Aan de achterzijde is de auto voorzien van een vangmuilkoppeling en een hydraulisch te bedienen schaarbumper met een slag van 1 meter zodat ook lange afzetcontainers veilig te vervoeren zijn. Om de auto ook als kraanwagen in te kunnen zetten is deze tevens voorzien van een Palfinger-Epsilon kipper kraan die, bij gemonteerde knijperbak, binnen de voertuigbreedte op te vouwen is.

Als de auto als trekker ingezet moet gaan worden kan het containersysteem binnen 10 minuten gewisseld worden tegen een schotel. Deze schotel is voorzien van een verwisselbaar hartstuk (2" en 3,5") zodat zowel normale opleggers als zware diepladers getrokken kunnen worden. Om maximaal gebruik te kunnen maken van de trekker is de schotel op een schuifframe gemonteerd, waarbij dit frame op 2 verschillende plaatsen op het chassis gemonteerd kan worden. Hierdoor kan de schotel in totaal zo'n 1500 mm in lengterichting verschoven worden en is het dus mogelijk om met zware diepladers de maximaal toegestane aslasten volledig uit te nutten (schotel ver naar voren) of om een oplegger met een korte staartstraal aan te koppelen (schotel ver naar achteren) bijvoorbeeld een kiepoplegger of een city-trailer.

 

Allereerste Palfinger portaalsysteem geleverd.

Kort geleden is door Heinhuis Auto- en Metaalrecycling in Eibergen t.b.v. van Duitse vestiging Stadlohner Recycling het allereerste Palfinger Palift Portaalarmsysteem op Nederlandse bodem afgeleverd. Het betreft hier een op een DAF CF opgebouwd 14 tons systeem voorzien van telescooparmen en een radiografische afstandbediening. Het voertuig wordt inmiddels volop ingezet.

 

 

Contact

LAKO Wegtransportmiddelen B.V.
Kiefteweg 84
7151 NS Eibergen (Gld)

Tel.:
+31 (0)545 - 47 17 95
Fax:
+31 (0)545 - 47 72 77
E-mail:
info@lako-eibergen.nl
Nederlands English Deutsch
© LAKO Wegtransportmiddelen B.V. - Sitemap